Dalatussan

Av Evelina - 11 september 2013 13:38

Nu är jag ledig från jobbet i två dagar och kan äntligen få lite tid till att gå ut och fota :)

Det har visst hunnit bli höst också, pang bom! Men jag har väl jobbat och inte lagt märke till det bara hehe...

Elise och hennes mossiga sten. Den där stenen står så himla perfekt. Ska försöka få en bild för varje årstid.

Jag går mot stenen, tar en pinne och "pickar" på den, hon hoppar alltid upp på stenen och sen sitter hon där i några minuter så jag kan fota. Sen säger hon "nej nu får det räcka" och hoppar ner, haha :D Så jag får vara snabb och passa på när hon sitter där. Den bästa fotostenen är det, solklart! Får se om jag får en snöig bild sen när snön kommer också. Det hade varit kul :)

Elise och Evora passar in så fint för att fota på hösten. Deras röda fläckar i pälsen, ja, vad ska man säga. Det blir liksom harmoni i bilden på något vis när alla färger går in i varandra.

Jag letade efter Evora för jag ville passa på att umgås med katterna ute nu när jag väl har tid att vara ute (annars ligger jag bara inne och vilar hehe) men jag hittade inte henne. Hade väldigt gärna velat få en bild på henne bredvid en björk. Hennes vita päls med röda fläckar, och sen den vita björken med höstiga löv runtom. Åååh!

Men får se om jag hittar henne senare, annars är det en ledig dag imorn också. Yay!

Just nu jobbar jag på nästan alla områden på ett hotell. Jag är på städ, disken och receptionen plus nattpass. Så det blir en del jobb trots att jag bara är extra, så det är jag supermegadunder lycklig för!

Hitta jobb nu för tiden är ju som de flesta vet inte så jävla lätt. Så jag jobbar så mycket jag kan nu :)

Av Evelina - 29 augusti 2013 21:28

Klicka på HD om den inte i i klickad ;)

Av Evelina - 29 augusti 2013 20:54

Första och andra bilden är fotad utanför Saxnäs. Den tredje bilden är på mig ute på Stekenjokk!

Oj oj oj vilken resa! Så fort vi klev ur bilen i Stekenjokk så började det duggregna. Jag satte på mig min rosa poncho som jag hade impulsköpt på Dollarstore för 10 kr. Den var hur kass som helst men skyddade kanske lite.

Vi skulle vandra ut på kalfjället i ca 6 timmar, rätt ut och in i Norge. Där fanns en vacker dalgång mellan höga fjäll där vi skulle sätta upp tältet. Oturligt nog så regnade det titt som tätt så min kamera fick ligga tryggt i ryggsäcken.

Vi fick lov att ta oss över forsande vatten och hoppade på stenar. Vi såg flockar med renar och satt bakom stenar för att försöka få lite skydd från vinden. När vi väl kom fram så värkte axlarna så in i norden och jag kunde inte ta ett enda steg till.

En rolig slump var att just den platsen vi valde, där stod det bord och stolar som någon hade staplat upp med hjälp av stenar! Tänk er det där enorma kalfjället, och så väljer vi just den platsen och när vi kommer fram så finns det bord och stolar!!

Vi hann precis äta mat och smutta på en whiskey innan regnet kom in igen och vi tog skydd i tälten. Under natten stormade det så hårt att mitt tält vek sig och pinnarna orkade inte stå upp rätt. I början försökte jag hålla upp tältet med händerna, sedan liggandes och höll upp med fötterna. Men till slut gav jag upp för att jag var sååå trött. Jag var rädd att tältet skulle ge vika, att det skulle regna in.. Vi var ju trots allt 6 timmars vandring från bilen! Men det gick bra och tältet stod kvar och sovsäcken höll sig torr.

När vi vaknade på morgonen så möttes vi av en vacker regnbåge som sträckte sig över dalen! Men regnet höll i sig så vi kokade kaffe i tältet med spritköket och åt mackor. När vi sedan vandrade tillbaka och kom till forsen så hade vatten nivån stigit så vi kunde inte ta oss över. Vi gick och gick och gick efter kanten och försökte hitta något annat bra ställe. Till slut gav jag upp, tog av mig skorna, slängde dom runt halsen och vadade i det iskalla fjällsvattnet! Men över kom jag och gud vad glad jag var att inte strömmarna fick mig att trilla.

Vandringen tillbaka var inte nådig. Vi allihop var frysna, blöta och trötta. Det stormade hårt och regnet piskade i ansiktet. Axlarna värkte så jag trodde att nyckelbenen hade gått av!

Men vi hade siktet mot en stor sten där vi kunde få lite skydd och laga lunch. Jag och min brorsa satt upptryckta mot stenväggen med en varsin skål pasta och huttrade, haha vilken syn!

Till slut ser jag bilen som en liten prick i fjärran och fötterna börjar trampa framåt av sig själva.

När vi kom fram satte jag mig på backen och kände hur rumpmusklerna värkte! Haha, jävlar vilken workout!

Men kort och gott. Det är skönt att känna att man lever, att pressa sig själv, att känna att man klarade det. Med det vackra naturlandskapet och "äventyret" som motivation.

Tredje gången jag fjällsvandrar och det är inte sista gången. Men nästa gång hoppas vi på bättre väder och fler fototillfällen :)

Av Evelina - 29 augusti 2013 20:48

Nu har vi varit till Stekenjokk och fjällsvandrat.. mer om det i nästa inlägg :)

På vägen till Stekenjokk så sov vi i tält utanför Stalon. Klockan sex på morgonen så väcker min sambo mig för att jag ska hinna se den vackra utsikten och OJ VAD VACKERT DET VAR!

Dimman låg så fint och det var alldeles tyst...

Men det var även rått och kallt. Så vi satte genast igång stormköket och kokade vatten så vi kunde dricka hett kaffe och äta en macka. Sen åkte vi vidare mot Stekenjokk.

Fin start på dagen må jag säga!

Av Evelina - 16 augusti 2013 11:02

Fyra små blad! Titta det är faktiskt fyra små blad som har växt ut!! YAAAY!

Låt mig berätta från början.

Jag och min sambo hittade en liten ek i skogen nära vårat hus. Vi visste att eken aldrig skulle kunna växa där så nära vägen. Så vi bestämde att vi skulle försöka plantera om den i vår trädgård! Det är så mysigt med ekar. Visst, vi kommer kanske inte leva så länge så vi får se den i sin fulla prakt. Men det är så kul att liksom, plantera för framtiden. Känna att det var VI som planterade det där trädet. Ge ett litet avtryck för kommande generationer :)

Det var förra hösten som vi tog en spade och skulle försöka gräva upp eken. Jävulska rötter och vi kämpade på ett bra tag innan vi fick loss den. Vi tog den till trädgården och planterade den. Vattnade ordentligt och gjorde fint med stenar runtom. Löven var bruna men vi hoppades att nya fina gröna blad skulle växa ut till våren :)

Våren kom och eken stod med sina bruna löv fortfarande. Sommaren kom och inte ett enda grönt löv syntes. Jahapp, tänkte vi. Trädet var dött och det var bara att gräva upp den och slänga ut den i skogen...

Men så lata som vi är så fick trädet stå kvar ett tag till, det enda vi gjorde var att klippa bort alla små grenar.

Sen... nu för några dagar sedan när jag sitter och fotar kryp i gräset (haha) då ser jag fyra små gröna blad!!

Jag springer till min sambo och berättar, vi blir överlyckliga över att eken inte är död!

Kommer bli så spännande till våren, att se om det växer ut små gröna minigrenar och se om eken kommer klara det.

Visst, just nu är det bara en stubbe med fyra små blad. Men det är en början!

Våran lilla ek :) som förhoppningsvis kommer få växa och bli ett stort maffigt och vackert träd :)

Av Evelina - 31 juli 2013 16:30

Härlig dag!

Idag har vi varit ut i skogen och bara myst och haft det skönt. Vi fick ihop ganska mycket blåbär som vi nu ska rensa och frysa in :)

Vi hittade även massa vildhallon som vi mumsade i oss på plats. ÅH SÅ GOTT!

Ikväll ska vi nog meta lite också. Man måste passa på att vara ute nu när det är finväder!

Av Evelina - 27 juli 2013 20:41

Fotade lite när jag hade mitt pass på katthemmet idag :) Svårt när katterna aldrig står still och vill gosa och kela heeela tiden. Så söta!   Men några bilder blev jag nöjd med i alla fall :)

Av Evelina - 22 juli 2013 20:32

Det här är våran lilla favoritplats. Här sitter vi och njuter av de första varma solstrålarna på våren. Här sitter vi och lyssnar till lövens sus på sommaren.

Katterna älskar den här platsen. Så fort man börjar gå hitåt så är de med på noterna och skuttar med. Att hoppa upp på stenen och bli "herren på täppan" är extra populärt. Annars ligger de i det mjuka gräset och mår gott. Även jag slår mig ner och känner lugnet som infinner sig.

Ett litet smultronställe helt enkelt :)

Följ Dalatussan med Blogkeen
Följ Dalatussan med Bloglovin'

Kattkär Dalkulla nu boendes i Västernorrland med sambo. Här delar jag med mig av naturfoton och bilder/filmer på katterna m.m.